- o alternativní prevenci i léčbě rakoviny

Distress - prvořadá psychická i emoční příčina rakoviny

18.04.2013 21:20

Dr. Keith Nemec

Jak je možné žít životem bez stresu a zabránit tak vzniku rakoviny a dalších zdravotních problémů? Lze to dokázat tím, že se naučíte ovlivňovat hladiny kortisolu - stresového hormonu a tím, že na mentální nebo emoční stres ve svém životě získáte náležitý náhled. Jakmile jednou víte, jak vyvážit fyzické faktory spánku, stravování a cvičení s ohledem na mentální nebo emoční stresy ve svém životě, pak obnovíte zpět zdraví svého těla i mysli. Tyto totiž bývají kritickými faktory při jakékoliv alternativní léčbě rakoviny.

Je nesporným faktem, že vysoká stresová zátěž bývá hlavním přispívajícím faktorem u rakoviny i mnoha dalších onemocnění. Otázkou ale zůstává, jak stres ve skutečnosti vyvolává rakovinu? Odpověď lze nalézt, když se zaměříme na fyziologické odezvy těla na stres. Hans Selye, označovaný za otce výzkumu o stresu, je autorem definice, která rozlišuje dva druhy stresu: distress (negativní stres produkující kortizoly a následně stavy přepracování, úzkosti, depresí atd.) a eustress (tzv. kladný stres, který produkuje katecholaminy a tělu vytváří pozitivní energické pocity). Distress je delší a více ničivá odezva, negativně ovlivňující tělesné orgány, žlázy a systémy - a to včetně imunitního. Eustress je naproti tomu krátkodobým a přinášejícím prospěšné stimuly tělesným systémům člověka. Když budete desetkrát za sebou vybíhat a sbíhat schody, budete se cítit povzbuzení. Když se je ale pokusíte vyběhnout tisíckrát, budete vyčerpaní a totálně bez energie. Proto je eustress zdraví posilující, zatímco distress zdraví oslabuje.

Odezva těla na stres je řízena mozkem - tzv. osou HPA (hypothalamus pituitary adrenal axis). Hypothalamus bývá někdy také označován za mozek v mozku - jde o malou část mozku, která vyhodnocuje biochemické změny - je to analogické jako funkce termostatu při vytápění rodinného domku. Jestliže se hladina některých biochemických složek stane vysokou nebo nízkou, spouští se v hypothalamu mozková odezva. Nadřízené žláze - hypofýze je dán pokyn, aby spustila vylučování kortisolu z adrenalinových žláz. Jakmile je hladina kortisolu optimální, působí tento hormon proti zánětlivosti a podporuje zdraví. Jestliže se ale při akutním stresu zvýší hladina kortizolu přespříliš nebo při chronickém stresu je naopak snížená, způsobuje to oslabování imunitního i trávicího systému, nárůst zánětů, zvyšování hladin cukru v krvi, hormonální nevyváženosti či osteoporózu kostí. Jakmile hladina kortizolu přetrvává po delší dobu pod nebo nad normálem, znamená to predispozice k rakovině nebo k mnoha dalším chorobám.

Co způsobuje vychýlení hladin kortizolu?

1. Mentální nebo emoční stres (distress)
2. Nedostatek spánku - jak celkově, tak i části před půlnocí (ideální jsou 4 hodiny)
3. Strava bohatá na cukry, škroby nebo kyselinotvorná
4. Příliš mnoho nebo málo cvičení

Rakovina se začíná vytvářet, když se kortisol stane chronicky zvýšeným nebo sníženým, protože vyčerpanost adrenalinových žláz způsobuje oslabení imunitního systému - právě ten mívá za úkol bránit individuálním rakovinným buňkám (které v sobě máme všichni), aby se rozrůstaly v kolonie, nazývané tumory.

Plán pro zvládnutí stresu tedy začíná nejdůležitějšími kroky, jako jsou dostatek spánku, změna stravování, cvičení a k tomu se přidává vyučování, jak změnit své vnímání situace. Jakmile se nemocnému podaří změnit své vnímání, může pak změnit svůj stav a získat zpět své zdraví. Ke snížení mentálního nebo emočního distressu se člověk potřebuje naučit žít plně v přítomnosti a neztrácet čas přemýšlením o „kdybych byl býval“ nebo „kéž se mi podaří“. Pokud budete mít nesnesitelné bolesti, co vám začne vaše mysl namlouvat? „Já zemřu, pokud se té bolesti nezbavím“. Je to ale skutečně tak? Dokážete na chvilku snést bolest? Odpověď zní ano a je to zároveň i odpověď na otázku, jak přestát jakoukoliv bouři ve svém životě: žít přítomným okamžikem, místo abyste se zabývali minulostí nebo budoucností. Jen takový způsob života dokáže udržovat vaši hladinu kortisolu a stav imunitního systému v rovnováze a zachovávat vaši mysl i tělo zdravé.


Použité zdroje:

1. Stress without Distress H. Selye , Lippincott Williams & Wilkins; 1st edition (June 1974)

2. The Neuroendocrine Impact of Chronic Stress on Cancer Premal H. Thaker and Anil K. Sood. Semin Cancer Biol. 2008 June; 18(3): 164-170.

3. Increased serum cortisol levels are associated with high tumour grade in patients with renal cell carcinoma
Rasmuson T, Ljungberg B, Grankvist K, Jacobsen J, Olsson T. Acta Oncol. 2001;40(1):83-7.

4. Interleukin-6 levels and HPA axis activation in breast cancer patients with major depressive disorder.
Soygur H, Palaoglu O, Akarsu ES, Cankurtaran ES, Ozalp E, Turhan L, Ayhan IH. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2007 Aug 15;31(6):1242-7. Epub 2007 May 24.


 


 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/034798_stress_cancer_emotional.html)

© 2013 VaP - všechny texty tohoto webu jsou volně přístupné

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode